Dag 1: Nordkapp

Dag 1 og 2: Nordkapp

Å komme til Nordkapplatået var litt ambivalent, ettersom jeg egentlig burde ha vært der først om et år etter å syklet fra Cape Town. Dog er ikke det å måtte avbryte en sykkeltur en særlig alvorlig konsekvens av Korona. Og det å komme til Nord-Norge fortsatt dekket av snø i slutten av mai var ganske utrolig.

På Nordkapplatået var jeg dagens første gjest og fikk en kopp te sammen med de to som var på jobb. Etter å ha snakket i omtrent 20 minutter på engelsk spør han ene «e du norsk?» Ingen forventet å treffe nordmenn på Nordkapp… I mangel av turister hadde reinsdyrene tatt over og trukket helt inn på platået, noe som aldri hadde skjedd før. Ettersom det var surt vær var det en lite seremoniell start, en kjapp obligatorisk selfie og på sykkelen mot Cape Town.

Veiene var snøfri og fine, men ellers var landskapet stort sett dekket i snø, med meter høye brøytekanter noen steder. Visstnok hadde de brøytet og åpnet veien for bare en og en halv uke siden. Ellers var det mye reinsdyr som gresset langs de snøfrie områdene langs veien og som heller ikke lot seg skremme bort fra veien av en syklist.

TIlbake i Honningsvåg ble det en øl med noen lokale bekjentskap som knne rapportere om 0 koronatilfeller i Honningsvåg.

På dag 2 var det tungt å skulle komme seg ut av teltet og gjøre seg klar for en ny dag på sykkelen. Ikke pga foregående dags øl, men pga vinden som var oppe i stiv kuling. Ettersom jeg via et bekjentskap fra frivillig arbeid i Hellas for Dråpen i Havet hadde fått ordnet sengeplass ved enden av dagens etappe fristet et mer enn å sove i teltet så jeg fikk pakket sammen til slutt. Mens jeg holdt på å pakke sammen, snakket jeg med campingplassens andre gjest. Han forventet heller ikke nordmenn og innledet med «are you Norwegian?» før det viste seg at han også var fra Sandnes. Forøvrig hadde Nordkapp 300 000 besøkendei fjor, i år håper man på 50 000.

Da jeg endelig kom meg på sykkelen hadde jeg i løpet av 100 meter vind fra alle himmelretninger. Først, en fantastisk medvind, så en grusom motvind, for så å få et vindkast på siden som tvingte meg over i motsatt kjørefelt. Heldigvis ingen tyske bobiler på veiene i år. Dermed var det bare å snu og få booke seg inn for en teltnatt til. 10 minutter senere mens jeg enda funderte på hvordan jeg kunne få slått opp teltet i vinden, kom innhaveren av Nordkapp Camping med en nøkkel og gratis oppgradering til et rom. Med ovn. Og dusj.

Ellers så stengte matbutikkene tidlig på lørdag så jeg rakk ikke å handle før pinsen. Det eneste jeg har igjen nå som må brukes til en dag med sykling er havregryn.

Sykelruten er forøvrig Nordkapp – Alta – Tromsø – Lofoten – Bodø – Helgelandskysten – Trondheim – Bergen – Stavanger – Kristiansand – Oslo om du skulle ha lyst til å sykle en time eller noe dager eller bare vil ta en kaffekopp.

Støtt min innsamling til Redd Barna her.