Dag 0: Reise Norge på langs

Etter å ha tilbrakt 2 måneder i Oslo endret reiserådene seg fra å frafråde unødvendige innenlandsreiser til å tillate det. Da var det om å gjøre å komme seg til andre siden av Norge rimelig, raskt og miljøvennlig. Med en sykkel.

Fra Oslo reiste jeg med Vy sitt tog til Trondheim kl 1600 på ettermiddagen. Grunnet koronaregler fikk man to seter for seg selv, og uansett var det svært få reisende. Drøye 6 timer og en strålende reise over fjellet senere i Trondheim hadde jeg 20 min til å gå ombord på Vys nattog til Bodø. Sykkelen fikk stå i en egen vogn på begge togene. For en person kostet billetten bare 600kr, i tilegg kom 200kr for sykkelen og 1000kr for sovekupe på nattoget.

Kl 0915 var jeg fremme i Bodø. Entur.no hadde da foreslått en reiserute med buss fra Bodø til Alta hvor jeg vil startet reisen ved midnatt samme dag og brukt 22 timer. Deretter måtte jeg tatt buss fra Alta til Honningsvåg dagen etter.

I stedet valgte jeg å ta Hurtigruten fra Bodø til Honningsvåg som ga meg en dag i Bodø før båten gikk kl 1500 på en reise over to netter. Unikt å reise langs kysten i vinterlandskapet med nesten hele skipet for seg selv. Sykkelen fikk stå trygt i et bagasjerom. Lugar med sjøutsikt og frokost to dager kom på 2800. Dessverre oppdaget jeg etter jeg hadde bestilt at å reise med Hurtigurten medførte mer utslipp enn om jeg hadde flydd strekningen. Ergo hadde jeg gått for bussalternativet ved en annen anledning.

Fremme i Honningsvåg på ettermiddagen slo jeg opp teltet på Nordkapp Camping for å ta buss fra Honningsvåg til Nordkapp påfølgende dag. Selvom det stod i Snelandias rutesøk at bussen gikk, kunne Visit Nordkapp fortelle at det gjorde den ikke. Heldigvis fikk jeg skyss av en kar jeg leide truger av hos Destinasjon 71 Nord.

På toget var det svært god plass, på Hurtigruten var det svært god plass, på campingen var jeg den første til å telte for sesongen og på Nordkapp var jeg dagens første besøkende. Å reise Norge på langs nå er inntertier om man vil unngå turistmassene.

Støtt min innsamling til Redd Barna her.