Varme og første natt i telt

Forlot Langebaan godt uthvilt og fikk syklet 10km før pedalen sluttet å rotere. Prøvde det eneste trikset jeg kan, pøse på med olje og syklet videre. Intet hell. Fikk tips fra sykkeleksperter om at mest sannsynlig var hjullageret ødelagt. Ettersom det var søndag var det ikke mulig å få fikset og jeg måtte snu for å komme til nærmeste tettsted med sykkelbutikk. 25km.

Hadde turens første natt i telt etter en særs tung etappe; Bare på 60km, men temperaturen lå rundt 35 grader. Drikkevannet mitt ble så varmt at det gjorde vondt å helle på hendene. Heldigvis stoppet nok en hvit pickup og sjåføren donerte isvannet sitt til meg. Da jeg kom frem til campingplassen klarte jeg ikke å si et ord før jeg hadde tømt en colaboks fra kiosken. Endte deretter opp med å kjøpe en toliters-flaske som gikk ned på 1 time. Å få opp teltet som ikke var brukt på 4-5 år var ikke bare lett i den varmen…

Dagen etterpå var planen å stå opp klokken 0600 og komme seg avgårde før det ble for vamt. Dessverre hørte jeg ikke alarmen. Og la ikke avgårde før klokken halv ti. Etappen var på 80km og målet var The Baths, en campingplass med varme kilder som jeg fikk anbefalt av en Uber sjåfør i Cape Town. Dagen gikk relativt greit (ingen punkteringer siden dagen med 3 stykker), men mot slutten kom det en uventet oppoverbakke. Bakken var på noen kilometer og jeg hadde ikke sjangs til å sykle opp, og måtte gå av sykkelen og trille den opp. Underveis stoppet en kar med hestetralle og lurte på om jeg trengte hjelp. Jeg viftet ham selvsagt bare vekk. Etter over en time med trilling på en veldig trafikkert vei nærmet klokka seg fem. Da jeg så en campingplass og fortsatt ikke visste hvor toppen av fjellet var virket det mest fornuftige å ta inn der for dagen. Jeg kom i snakk med et ektepar da jeg parkerte sykkelen og fortalte at jeg egentlig skulle til The Baths. De kunne fortelle at om bare noen hundre meter var jeg på toppen av fjellet og deretter var det bare nedoverbakke til The Baths! Med nye krefter syklet jeg over toppen og ganske riktig, 3km med bare nedoverbakke. Deretter svingte jeg av hovedveien hvor det ventet 17km, med motvind.. og motbakker… Det ble en kamp til siste slutt. Fremme på The Baths ble det en ny kamp. Teltet måtte slås opp på en grusplass beregnet for bobiler, måtte til slutt holde det oppe med steiner og sykkelveskene.

De varme kildene var heldigvis verdt og lindret gangsperren både en og to dag. Etterhvert oppnådd jeg også stor respekt da de andre gjestene, stort sett pensjonister, forhørte seg om jeg var han med telt og sykkel. De visste ikke hva som var mest utrolig av at jeg skulle sykle gjennom Afrika eller at jeg hadde krysset det fjellet.

Foreløpig syklet rute kan du se her