Da jeg leide en hest i Himalaya

Sponset innhold:

I min forberedelser til turen har jeg Googlet uendelig mye. Det finnes utallige ruter, sykler og råd på nett. Det er et mylder av utstyr og gadgets som er «must» å ha på tur. Det er vanskelig å vite hva som faktisk er nødvendig og selv prøver jeg å ha med minst mulig. Det som gjør at jeg tør å tenke slik er at jeg alltid forbereder meg med det viktigste for en tur; en solid reiseforsikring.

Når jeg reiser velger jeg alltid Gouda Reiseforsikring, her er historien om hvorfor Gouda Reiseforsikring var førstevalget også når jeg skulle finne en samarbeidspartner også til denne turen:

Da jeg var 19 år hadde jeg et obligatorisk friår hvor jeg jobbet som curlinginstruktør (sic). Og etterhvert ble jeg tilbudt en stilling som fast ansatt kommunal curlinginstruktør. Det opplevdes litt tidlig å låse seg til en karrierevei allerede da, og jeg endte opp med å si opp jobben. Fem dager senere satt jeg på flyet med en enveisbillett til Kathmandu, Nepal.

Nepal ble valgt som det rimeligste og mest eksotiske alternativet. Og viste seg å være fulltreffer med fantastisk natur, mat, buddhistisk tradisjon (Buddha var fra Nepal) og fantastiske folk. Himalaya og Mt. Everest ligger også i Nepal.

Jeg var på fjelltur i Himalaya som bare kan beskrives som fantastisk, ingen bilveier og enorm natur. På ca 5000m høyde ved Gokyo Lake kom jeg i skade for å bestille «Chef`s special fried Thai Rice» til middag. Som var en stor tabbe. … På en liten luftetur utenfor Guesthouset vi sov på ble jeg brått kvalm og svimmel, men klarte til slutt å komme meg tilbake til guesthouse. Og prøvde å sove det av meg. Det ble lite søvn, mye toalett…

Etter en lang kveld og natt var formen litt bedre. Og etter å ha blitt overtalt av guiden på turen tok jeg sjansen på å bli med på en tur opp et lite fjell for å få sett Mt. Everest ved soloppgang. Fjellet var langt mindre krevende enn f.eks Dalsnuten i Sandnes, men på 5000 meters høyde er det meste ganske krevende. Og etter omtrent 40 minutter ga jeg opp og måtte bare legge meg ned på bakken for å hvile. Litt som på en film sa jeg til guiden «Go on withouth me…» hvorpå guiden svarte «turn around». I en siste kraftanstrengelse rullet jeg meg rundt og der var både solopgang og Mt. Everest.

Deretter ble formen veldig mye verre. Med en diagnose som nok var høydesyke + matforgiftning var eneste kuren å komme seg ned fra høyden. Og ettersom det som sakt ikke er veier eller biler i Himalaya ble løsningen at jeg ble slept ned mellom skuldrene til noen sherpaer. De mente dog at det ikke gikk fort nok og insisterte på at jeg skulle sitte på skuldrende til han med argumentet «Do you want to live?» Og noe motvillig ble det slik, selv om jeg må ha vært en halv meter lengre enn sherpaen.

Formen ble fort bedre, men jeg var for utmattet og dehydrert til å gå til Lukla som er landsbyen hvor flyplassen lå. (Man måtte fly for å komme seg ned til Kathmandu).

Ettersom det å sitte på noens skuldre var uaktuelt var det bare to alternativ; 1. Helikoper, som ble litt overkill 2. Leie en hest.

Jeg leide en hest. For 200 dollar, håndskrevet kvittering. Kom meg trygt ned til Lukla, slapp hesten løs og den fant veien hjem selv. Flyet gikk dagen etter og vi måtte sjekke inn på et guesthouse. Utrolig nok fikk jeg et rom med en plakat fra Norge, hengt opp av noen fra ekspedisjonsreisebyrået Hvitserk hvor det stod «Når du ikke bestemmer deg, tar du også et valg». Gode ord å ta med seg videre i livet.

Og her kunne egentlig historien sluttet. Men da vi kom til flyplassen viste det seg at alle flyene som gikk fra Lukla til Kathmandu var forsinket; Flyplassen i Lukla anses som en av verdens farligste. I den ene enden av rullebanen er det en fjellvegg, i den andre enden er det et stup etterfulgt av et fjell. Flyet vi skulle ta hadde krasjlandet.

Heldigvis ble ingen skadd og vi kom oss til Kathmandu dagen etter. Og jeg til lege (etter at jeg hadde fått lånt litt penger).

Spenningen var stor da jeg leverte inn forsikringskravet på 200 dollar for leie av hest. Men uten spørsmål fikk jeg refundert kostnadene for både hesten og legebesøket. Og etter det har jeg alltid brukt www.gouda.no vell vitende om at ting kan skje uansett hvor mange forhåndsregler man har tatt og vitende om at Gouda passer på.