Flukten fra Madagaskar

I midten av februar starter jeg sykkelturen fra Cape Town til Kairo. Mer om det siden.

Nyttår ble tilbrakt på resortferie på Mauritius med storfamilien, men da de lot Air Mauritius bringe dem tilbake til minusgrader, studier og jobb, satte jeg meg på Air Madagascar for å reise til Johannesburg i Sør-Afrika. Flyselskapene har relativt like navn, men der stopper det. Mens Air Mauritius har en moderne flyflåte viste det seg at Air Madagascar har en flåte bestående av tre fly, som er noe mindre moderne.

Kvelden før avreise fikk jeg en kryptisk mail om at min «connecting flight» fra Madagaskar ble forsinket til neste dag. «Bare henvend deg i Welcome desk når du lander.» Selv ikke visum ville være et problem. Lite visste jeg det var starten på en afrikansk organisering du bare ser på film.

Ved ankomst var selvsagt visum et problem. Og immigrasjonsmyndighetene hadde ikke fått med seg at det kom et fly med 20 passasjerer uten visum. 19 Sør-Afrikanere på vei hjem fra ferie og 1 syklist fra Norge. Informasjonen begrenset seg til «wait». Ettersom mine medpassasjerer tok seg av den høylytte klagingen valgte jeg å holde meg litt mer i bakgrunnen funderende på om hele turen vil bli slik. Etter en time skjedde det noe, som ingen egentlig vet hva innebar. Plutselig ble det ropt «one at a time» og så var tre funksjonærer i gang med å hurtigbehandle pass og søknader. En til å skrive, en til å stemple og en til å signere. Deretter var det strake veien til Welcome desk, trodde vi.

Welcome desk var ikke spesielt «welcoming» og selv om vi alle stod innbitt i kø for å komme oss helt frem visste ingen hva som skjedde der fremme. Etterhvert hørte vi noen rope på fransk til de i skranken og, selv om jeg aldri brukte Duolingo-kurset jeg en gang kjøpte, var det ikke vanskelig å forstå at personalet ble skjelt ut etter noter. Det viste seg at det var en gruppe franskmenn som hadde vært stuck på Madagaskar i tre dager. De skulle dog ikke til Johannesburg, men til øyen Reunion! Og da begynte det å demre for de fleste at «ny avgang kl 0600 dagen etterpå» ikke var helt bankers. Etter en time fikk noen i skranken ideen om at de som skulle til Reunion kunne gå i en kø og de som skulle til Johannesburg kunne gå i en annen. Da gikk det liiiitt raskere.

Ettersom jeg satt ved vindussetet med noen som trengte hjelp til å komme av flyet ble jeg sistemann av flyet, sistemann i visumkøen, sistemann til å få bagasje og sistemann til å stille meg i Welcome desk køen. Hvor det viste seg at man fikk utskrevet en voucher til hotell og mat. Man kunne jo trodd at dette kunne blitt gjort FØR vi stod i køen, men jeg lot franskmennene ta seg av tilbakemeldingene. Etter to timer ble det min tur og deretter var det bare å vente på transporten. Eller, vent litt. De av oss som fortsatt stod igjen fikk da beskjed om at hotellet var fullbooket. Ny kø. Ny voucher. Og endelig ut på parkeringsplassen for å ta buss. Til min skadefryd, og mine medpassasjerers vrede, viste det seg at alle fremdeles stod ute på parkeringsplassen, for bussen hadde enda ikke vist seg.

Kort tid etter at vi var ankommet hotellet kom beskjeden om morgendagens fly kl 0600 var innstilt. Jeg planlegger å tilbringe cirka ett år i Afrika, så noen dager på Madagaskar hvor vi er innlosjert på et av byens beste hotell med all mat inkludert er egentlig bare en bonus. Verre er det for de fleste andre som er på vei hjem fra ferie med små barn og jobber som venter. Når jeg ser på teltet som venter i sekken min tenker jeg at det egentlig er helt ok at jeg fortsatt ikke har hørt fra flyselskapet hverken på telefon eller mail og bare fått all info via-via.

Norske myndigheter på Madagaskar kunne fortelle at selskapet er i store økonomiske problemer og svært sårbare når flyene hadde tekniske problemer. Vi har faktisk enda ikke fått vite hvorfor avgangene innstilles, men antar dette er grunnen. Inntil videre er eneste info vi får en plakat som er hengt opp i heisen av hotellpersonalet.

Status nå er at vi venter. Johannesburg er 2-3 timer fra oss med fly, men særdeles utilgjengelig. En barnefamilie ble sendt hjem med et annet flyselskap via Kenya på en tur som ville ta 20 timer. Antakelsen er nå at resten også vil bli sendt på den turen de neste dagene. En særdeles lite kostnadsbesparende rute for det statlige selskapet.

Madagaskar er kjent for et unikt dyre og planteliv etter som det er en isolert øy. Med blant annet lemurer som det store trekkplasteret. Min overraskelse var derfor stor da absolutt ingen ville forlate hotellet. Mens jeg har tenkt at Afrika er Afrika, så ser Sør-Afrikanerne på Madagaskar som noe helt annet enn deres hjemland. En av passasjerene er lege og ramset opp: Rabies, Malaria, knivstikking og pest som noen av faren. Heldigvis er jeg gjennomvaksinert og godt forsikret gjennom min samarbeidspartner Gouda Reiseforsikring.

Mens de to modigste av mine reisekompanjonger, to svigerbrødre, tok turen over parkeringsplassen til hotellets spa, dro jeg alene til Lemurreservatet. En veldig unik opplevelse hvor man kom tett på dyrene.

Siste oppdatering: Ute høljer regnet, det er syklontid på Madagaskar. I buffeten er det svært travelt og det viser seg at 150 passasjerer på vei til Mayotte, en øy utenfor Madagaskar også er strandet. Hotellbooking i Johannesburg og fly til Cape Town er tapt. Mulig at det i stedet for «Atle sykler Afrika» blir til «Atle sykler Madagaskar».

Utsikten fra et av byen fineste hotell. Kontrastene er enorme.

4 thoughts on “Flukten fra Madagaskar

1. Dette forklare litt at du ikkje e med på innefotball lenger! Sa ikkje det var greit, men nå vett eg iallfall koffor🙃 Hørres spanande ut! Ska prøva å følge litt med. God tur videre fra Madagaskar, viss du ikkje bler varande der for alltid!